søndag 4. november 2012

Dots-kake

Skal jeg være helt ærlig? Jeg synes faktisk Dots-kjeks smaker mye bedre enn Oreo. Derfor har jeg laget en kake som bygger på Oreokake, men med en viktig forskjell: jeg har brukt Dots istedenfor Oreo. 
Noen fordeler med Dots, foruten smaken, er at kjeksene er billigere enn Oreo. Selv med Oreo på tilbud på Coop, sparer du 30 kroner pr. kilo på å kjøpe Dots. Har du en Rema 1000 i nærheten av deg kan du få Dots for under 20 kroningen! Men over til dagens oppskrift! Det som er veldig bra med denne er at den ikke skal stekes! 
Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på denne kaken, og den er virkelig, veldig, veldig god!


 Ingredienser:
Lag 1: Kjeksbunn
350g Dotskjeks, gjerne favoritten din. Jeg har brukt Brownie
100g smør  
Lag 2: Ostekrem
200g kremost
2,5dl melis
2dl kremfløte
Lag 3: Sjokolademousse
1 pakke med valgfritt sjokolademoussepulver
2dl melk
100g Dots
Lag 4: Krem
2dl kremfløte
1ss sukker

Start med det første laget. Knus kjeksene med krem til en fin masse i en kjøkkenmaskin. Smelt smøret og bland godt sammen med kjeksmassen. Trykk massen i en springform, 24 cm, med hendene dine.
Lag to: Visp kremost og melis til en kremet masse. Stivpisk kremen og bland med kremosten. Fordel massen over kjeksbunnen. Sett i kjøleskapet.
Lag tre: Lag sjokolademoussen med to desiliter melk etter anvisning på pakken. Knus Dots-kjeksen grovt, og bland inn i den ferdige moussen. Fordel massen over de to andre lagene og sett i kjøleskapet.
Lag fire: Det siste laget med krem kan du legge på rett før du skal servere. Stivpisk kremfløte og sukker og bre over kaken.
Avslutt med knuste Dots eller sjokolade i kule former.




1 kommentar: