mandag 7. mai 2012

Mississippi Mudpie med Oreo


 I helgen var jeg i konfirmasjon i Fredrikstad, og derfor ble det (desverre) ingen nye oppskrifter. Det var herlig å treffe familien igjen. Jeg koste meg kjempemye og fikk masse gode tips til kaker. Blant annet disse to herlighetene. 
En fantastisk kake, som jeg desverre ikke har noe navn på. Har dere?
Ostekake
Idag hadde lillebroren min bursdag og jeg lagde derfor denne trelags mississippi mudpie med oreokjeks. 


Ingredienser:
Lag 1:
3 pakker med oreokjeks.
100g usaltet smør


Start med å ta vekk kremen i alle oreokjeksene. Så du knuser dem fint med en blender eller en kjevle. Smelt 100gram smør og bland godt med kjekssmulene. Press massen godt i bunnen og høyt på kantene i en springform. Sett i frysen i 10 minutter. Skru på ovnen på 150grader. Etter 10 minutter i frysen steker du den i ovnen i 10 minutter, avkjøl.
Er ikke dette et fantastisk syn?
Imens oreobunnen avkjøles lager du denne fantastisk gode sjokolademousse bunnen uten mel. 

Ingredienser:
Lag 2:
60g smør
150g kokesjokolade
6 egg, separert
170g sukker

Sett ovnen på 190grader.
Smelt smør og sjokolade i mikroen, bland godt sammen og avkjøl. Pisk eggedosis av eggeplommene og halvparten av sukkeret i en bolle.Pisk en luftig marengs av eggehvitene og resten av sukkeret. Tilsett den avkjølte sjokoladen i eggedosisen og bland forsiktig.
Vend marengsen deretter inn i sjokoladeblandingen. Hell røren over  oreokakebunnen og stek i cirka 45 minutter. Sett kaken i frysen rett etter steking i en times tid. 



Jeg skulle gjerne lagd sjokoladepuddingen selv, men idag strakk ikke tiden til, dessverre. Jeg tilsatte derfor litt ekstra sjokolade for bedre smak. 

Ingredienser:
Lag 3:
1 pakke sjokoladepudding (jeg brukte piano)
100g kokesjokolade.

Smelt sjokoladen i mikroen. Ta sjokoladepuddingen i en kjele og varm opp. Rør godt hele tiden, så det ikke brenner seg. Tilsett sjokoladen når puddingen er flytende og rør godt. Hell puddingen over resten av kaken, og sett i frysen til puddingen har stivnet, dette    tar cirka1 time. 



Nå er det bare å pynte med noen flotte bær og servere. 

Håper alle får en fin uke og nyter været der dere er.



1 kommentar: